deklaracja dostepności     wartości domyślne       wielkość czcionki -> mniejsza czcionka     większa czcionka       wysoki kontrast -> wysoki kontrast     wysoki kontrast     wysoki kontrast

Działalność poselska

Wystąpienia sejmowe

  Posiedzenie nr 40 w dniu 09-09-2025 (1. dzień obrad)

Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Chciałbym zapytać o to, jak rząd zamierza przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu osób starszych, które mogą mieć trudności z dostępem do dokumentów wyłącznie w formie elektronicznej. I powtórzę to, o czym mówiłem w stanowisku klubu, a co z tej mównicy wielokrotnie już padało: Dlaczego koszty sądowe obciążają w praktyce aktywa funduszu, a tym samym środki przyszłych emerytów? Mogą mieć państwo ustawę, którą poprze, wydaje się, cała Izba, tylko proszę nie obciążać aktywów emerytów. Dziękuję.

więcej...    transmisja...
  Posiedzenie nr 40 w dniu 09-09-2025 (1. dzień obrad)

Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Rozpatrujemy dzisiaj projekt zmian w ustawie o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych. Chcę podkreślić, że kierunek tych zmian jest słuszny i odpowiada na oczekiwania zarówno uczestników systemu, jak i instytucji nadzorczych. Po pierwsze, cyfryzacja i przejrzystość. Ustawodawca wprowadza obowiązek publikowania statutów, prospektów i wszelkich zmian na ogólnodostępnych stronach internetowych. To znacząco zwiększa dostępność informacji dla obywateli i daje gwarancję, że każdy członek funduszu może w prosty sposób dotrzeć do aktualnych dokumentów. Po drugie, wprowadza ułatwienia dla obywateli. Projekt przewiduje możliwość zawierania umów nie tylko w formie pisemnej, lecz także elektronicznej, dokonanej na trwałym nośniku. To ogromny krok w stronę nowoczesności i uproszczenia procedur. Po trzecie, zostaje zwiększona ochrona uczestników. Nowe przepisy precyzują zasady informowania Komisji Nadzoru Finansowego o kosztach procesowych oraz wprowadzają przejrzyste reguły zwrotu wydatków między funduszami a towarzystwami emerytalnymi. Po czwarte, pojawia się elastyczność wypłat. Beneficjenci mogą wybrać między wypłatą jednorazową a ratalną w okresie 2 lat. Dlatego uważam, że ten projekt jest dobrym projektem i należy dalej nad nim pracować, szczególnie że już trzy wypowiedzi tutaj dotyczyły kosztów sądowych, które w praktyce obciążają emerytów. Dziękuję. « Przebieg posiedzenia
więcej...    transmisja...
  Posiedzenie nr 40 w dniu 09-09-2025 (1. dzień obrad)

Pani Marszałek! Pani Minister! Panie Ministrze! Chciałem zapytać o osoby, które mogą być wykluczone, bo ustawa mówi o formie elektronicznej. Czy jest jakaś możliwość stosowania formy osobistej, papierowej oraz jak ZUS potwierdzi okresy zleceń sprzed 1999 r. i w przypadkach rozliczeń bezimiennych? Czy przewidziano jednolite wzory zaświadczeń, by pracodawca nie miał wątpliwości co do autentyczności dokumentów? (Oklaski)
więcej...    transmisja...
  Posiedzenie nr 40 w dniu 09-09-2025 (1. dzień obrad)

Pani Marszałek! Pani Minister! Panie Ministrze! Dzisiejszy projekt to radykalny krok w stronę uczciwego i nowoczesnego prawa pracy. Wspólnym mianownikiem zmian jest prosta zasada. Staż pracy powinien odzwierciedlać faktyczną aktywność zawodową, niezależnie od formy, w jakiej była wykonywana. Po pierwsze, wyrównujemy szanse. Do stażu doliczane będą nie tylko klasyczne etaty, ale także okresy prowadzenia działalności gospodarczej, również w ramach tzw. ulgi na start, umowy-zlecenia i umowy agencyjne, członkostwo w spółdzielniach rolniczych i kółkach rolniczych, a także zawieszenie działalności w celu opieki nad dzieckiem i udokumentowana praca zarobkowa za granicą. To wreszcie docenienie przedsiębiorczych rodziców i reemigrantów. Po drugie, dbamy o rzetelność i porządek dowodowy. Gdy okresy się nakładają, liczony jest tylko jeden. Potwierdzenie zapewnia ZUS: dla odpowiednich tytułów - zaświadczenia o opłacanych składkach lub o podleganiu ubezpieczeniu, a wnioski składane są elektronicznie przez profil w systemie ZUS. To szybsze, tańsze i bezpieczniejsze dla pracownika i pracodawcy. Po trzecie, wdrażamy to odpowiedzialnie. Ustawa zaczyna obowiązywać od 1 stycznia 2026 r., natomiast w sektorze prywatnym przewidziano dodatkowe 6 miesięcy. Po czwarte, wzmacniamy państwo. W nowelizacji ujednolicamy zasady wliczania służby funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej po podjęciu pracy w cywilu. To rozwiązanie już funkcjonuje w innych formacjach i jest po prostu sprawiedliwe. Po piąte, zwiększamy atrakcyjność budżetówki. Gdy realny staż zacznie odzwierciedlać całe doświadczenie zawodowe, rekrutacja do sektora publicznego, od szkół, przez szpitale, po administrację, stanie się łatwiejsza. To nie jest hasło. Taką konsekwencją będzie wprowadzenie właśnie tej ustawy. Wysoka Izbo! Projekt jest bardzo pożądany, racjonalny i należy go poprzeć. Dziękuję. (Oklaski)
więcej...    transmisja...
  Posiedzenie nr 40 w dniu 09-09-2025 (1. dzień obrad)

Bardzo dziękuję. Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Szanowna Pani Poseł! Sprawa tego, że nie ma pełnomocnika przy przesłuchaniach, jest bardzo często podnoszona. Oczywiście zawsze mogą państwo znaleźć jakąś analizę, że dany projekt jest zły, ale w takim razie przygotujcie lepszy. Pani była sędzią, chyba jest sędzią w stanie spoczynku, więc dla pani również to powinno być ważne, aby świadkowie mieli prawo posiadać pełnomocnika przy przesłuchaniach. Chciałbym zapytać pana ministra o to, jakie będą konsekwencje procesowe braku zdjęć. Czy to będzie bezskuteczność czynności, czy jednak będzie swobodna ocena sądu? Jakie będą minimalne parametry techniczne zdjęć? Czy to będzie jakkolwiek wymagane, czy wystarczy zdjęcie dla zdjęcia, czy będzie ustalona konkretna rozdzielczość lub wymagane jakieś jednorodne tło? Nie wiem, czy takie rzeczy się zdarzają, ale kto ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną i finansową (Dzwonek) za niewykonanie obowiązku dołączenia zdjęć lub ich wadliwą jakość? Dziękuję.
więcej...    transmisja...
  Posiedzenie nr 40 w dniu 09-09-2025 (1. dzień obrad)

Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Omawiany kolejny mikroprojekt to przykład tym razem rozsądnej korekty procedury, która realnie wzmocni jakość materiału dowodowego - bez mnożenia przepisów i bez paraliżu organizacyjnego w terenie. Sednem zmiany jest prosty, ale ważny standard: jeżeli przebieg okazania nie został utrwalony audio-wideo, do protokołu obowiązkowo dołączane jest zdjęcie osób okazywanych. To rozwiązanie ma trzy kluczowe zalety. Po pierwsze, pewność prawa i jednolita praktyka. Minimalny standard dokumentowania czynności okazania będzie od teraz taki sam w każdym komisariacie i w każdej prokuraturze w kraju. Koniec z sytuacją, w której wartość dowodowa okazań jest podważana tylko dlatego, że w aktach brakuje obiektywnej dokumentacji dołączonej do protokołu. Po drugie, ochrona praw wszystkich stron. Obowiązkowe zdjęcia przy okazaniu bez nagrania wzmocnią gwarancje procesowe. Z jednej strony chronią osoby okazywane przed sugestią i pomyłką, z drugiej dają pokrzywdzonym i świadkom większą przejrzystość przebiegu czynności. To dokładnie ta logika, którą wcześniej rząd wskazywał jako cel projektowanej modernizacji procedury okazań. Po trzecie, pragmatyzm wdrożeniowy. Komisja zrezygnowała z rozbudowy delegacji dla rozporządzenia i z całego pakietu przepisów wykonawczych, które wymagałyby nowej infrastruktury i długiego dostosowywania praktyki. Wprowadzono prostą regułę ustawową, którą można stosować od ręki bez ryzyka pustki regulacyjnej. Ta ustawa jest dobra dla państwa i obywateli, wzmacnia wiarygodność dowodów i ogranicza liczbę sporów czysto formalnych na sali sądowej. Odciąża praktykę. Policjanci i prokuratorzy mają jasną regułę, którą da się wdrożyć w każdych warunkach. Buduje zaufanie, ponieważ strony widzą, że państwo nie uchyla się od elementarnego dokumentowania czynności tak istotnych jak okazanie. To jest krok do przodu, i to krok rozsądny, w związku z czym popieram ten projekt. Dziękuję.
więcej...    transmisja...
  Posiedzenie nr 40 w dniu 09-09-2025 (1. dzień obrad)

Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Omawiany kolejny mikroprojekt to przykład tym razem rozsądnej korekty procedury, która realnie wzmocni jakość materiału dowodowego - bez mnożenia przepisów i bez paraliżu organizacyjnego w terenie. Sednem zmiany jest prosty, ale ważny standard: jeżeli przebieg okazania nie został utrwalony audio-wideo, do protokołu obowiązkowo dołączane jest zdjęcie osób okazywanych. To rozwiązanie ma trzy kluczowe zalety. Po pierwsze, pewność prawa i jednolita praktyka. Minimalny standard dokumentowania czynności okazania będzie od teraz taki sam w każdym komisariacie i w każdej prokuraturze w kraju. Koniec z sytuacją, w której wartość dowodowa okazań jest podważana tylko dlatego, że w aktach brakuje obiektywnej dokumentacji dołączonej do protokołu. Po drugie, ochrona praw wszystkich stron. Obowiązkowe zdjęcia przy okazaniu bez nagrania wzmocnią gwarancje procesowe. Z jednej strony chronią osoby okazywane przed sugestią i pomyłką, z drugiej dają pokrzywdzonym i świadkom większą przejrzystość przebiegu czynności. To dokładnie ta logika, którą wcześniej rząd wskazywał jako cel projektowanej modernizacji procedury okazań. Po trzecie, pragmatyzm wdrożeniowy. Komisja zrezygnowała z rozbudowy delegacji dla rozporządzenia i z całego pakietu przepisów wykonawczych, które wymagałyby nowej infrastruktury i długiego dostosowywania praktyki. Wprowadzono prostą regułę ustawową, którą można stosować od ręki bez ryzyka pustki regulacyjnej. Ta ustawa jest dobra dla państwa i obywateli, wzmacnia wiarygodność dowodów i ogranicza liczbę sporów czysto formalnych na sali sądowej. Odciąża praktykę. Policjanci i prokuratorzy mają jasną regułę, którą da się wdrożyć w każdych warunkach. Buduje zaufanie, ponieważ strony widzą, że państwo nie uchyla się od elementarnego dokumentowania czynności tak istotnych jak okazanie. To jest krok do przodu, i to krok rozsądny, w związku z czym popieram ten projekt. Dziękuję.
więcej...    transmisja...
  Posiedzenie nr 40 w dniu 09-09-2025 (1. dzień obrad)

Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Tak się zastanawiam. To, co przed chwilą mówiła pani poseł Bodnar, tak zabrzmiało, jakby ta ustawa była po to, aby ludzie po studiach mieli pracę. Wydawało mi się, że ważniejsze jest jednak to, żeby były bezpieczne produkty dla pacjentów, a to, kto pracuje w danej korporacji, w danym zakładzie, bez względu na to, czy chodzi o małą, średnią firmę czy rzeczywiście międzynarodową korporację, jest wtórne, aczkolwiek jest kilka podejść do tematu zagospodarowania ludzi po studiach. Chciałem zapytać i zwrócić uwagę, że w małych wytwórniach jedna osoba bywa jednocześnie osobą wykwalifikowaną i osobą kompetentną. Jak przepisy zapobiegają konfliktowi ról i lukom kompetencyjnym w takich konfiguracjach? Czy przewidziano studia podyplomowe jako formalną ścieżkę uzupełniającą kwalifikacje, tak żeby osoby, które kiedyś skończyły studia i już od lat pracują na swoich stanowiskach, jeśli zmieniła się nazwa wykonywanego przez nie zawodu, mogły znowu zapłacić za studia, żeby dalej robić to, co od lat robiły? Dziękuję.
więcej...    transmisja...


1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  [13]  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45  46  47  48  49  50